Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang BPN 2.0
Pada 23 September 2020, kerajaan telah mengumumkan satu lagi pusingan Bantuan Prihatin Nasional (BPN), yang merupakan salah satu daripada program bantuan tambahan untuk membantu negara kita terus menempuh fasa pemulihan daripada pandemik Covid-19.
Apa yang anda boleh dapat?
BPN yang baru ini, dipanggil BPN 2.0, ialah bantuan utama yang boleh meringankan beban anda dengan pembayaran wang tunai seperti berikut:
- RM1,000 untuk isi rumah B40
- RM500 untuk orang bujang B40
- RM600 untuk isi rumah M40
- RM300 untuk orang bujang M40
Pembayaran akan dibuat secara ansuran sebanyak dua kali iaitu pada Oktober 2020 dan Januari 2021 seperti berikut:
Kategori | Oct 2020 | Jan 2021 | |
B40
|
Isi Rumah | RM700 | RM300 |
Bujang | RM350 | RM150 | |
M40 | Isi Rumah | RM400 | RM200 |
Bujang | RM200 | RM100 |
Penerima yang menetap di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak dan tidak mempunyai akaun bank akan menerima pembayaran tunai melalui Bank Simpanan Nasional (BSN) pada bulan Januari 2021.
Siapa yang layak menerima BPN 2.0?
Anda layak menerima bantuan tunai ini jika pendapatan anda dalam kategori berikut:
Kategori | Pendapatan | |
B40
|
Isi Rumah | RM4,000 ke bawah |
Bujang | RM2,000 ke bawah | |
M40 | Isi Rumah | RM4,001-RM8,000 |
Bujang | RM2,001-RM4,000 |
Selain daripada kategori pendapatan, kerajaan juga telah mengenal pasti sub-kategori berikut untuk Isi Rumah dan Bujang:
- Isi Rumah: Berkahwin/Ibu atau Bapa Tunggal/Bercerai/Balu atau Duda dengan anak
- Bujang: Tidak berkahwin/Bercerai/Balu atau Duda tanpa anak
Untuk semua kategori pendapatan, penerima perlu berumur 21 tahun ke atas (termasuk warga emas berumur 60 tahun ke atas).
Macam mana saya akan terima BPN 2.0?
Kalau anda telah menerima BPN 1.0 sewaktu program tersebut diperkenalkan oleh kerajaan pada bulan April 2020, anda akan turut menerima BPN 2.0 secara automatik.
Kalau anda tak memohon sebelum ini atau permohonan anda telah ditolak, anda boleh memohon untuk BPN2.0 bermula dari 15 Oktober 2020 sehingga 15 November 2020. Permohonan boleh dibuat dalam talian atau dengan menghantar borang permohonan ke pejabat LHDN. Anda boleh cari pejabat LHDN yang terdekat dengan anda di sini.
Layari https://bpn.hasil.gov.my untuk semak status BPN anda, dapatkan borang permohonan dan hantar permohonan anda dalam talian.
Ke mana duit tersebut akan dibayar?
Kalau anda telah menerima BPN 1.0, wang bantuan akan dihantar ke akaun bank yang sama seperti yang telah didaftarkan sebelum ini. Jika akaun bank anda tak aktif, telah ditutup atau jika anda tak mempunyai akaun bank, anda boleh menuntut bayaran tunai di cawangan BSN. Tapi jika akaun bank anda tak aktif atau telah ditutup, anda perlu tunggu sehingga 15 Oktober 2020 iaitu tarikh paling awal untuk menyemak status pembayaran anda dan mendapatkan nombor siri untuk menuntut bayaran tunai anda di BSN.
Buat masa sekarang, satu-satunya cara untuk rakyat Malaysia yang tak mempunyai akaun bank atau yang berada di kawasan pedalaman untuk mendapatkan bayaran tunai ialah dengan mengunjungi cawangan BSN. Walaupun BSN ada ejen-ejen bank yang membolehkan ia bekerjasama dengan tempat-tempat seperti kedai runcit untuk anda membuat transaksi bank, anda tak boleh menerima pembayaran BPN daripada ejen-ejen ini. Sebaliknya, anda tetap perlu pergi ke cawangan BSN. Anda boleh cari cawangan BSN yang terdekat dengan anda di sini.
Jangan lupa bawa kad pengenalan anda bersama kalau anda ingin mengambil bayaran tunai di BSN!
Macam mana kalau anda telah menerima BPN 1.0 tapi pendapatan anda atau status perkahwinan anda dah berubah?
Kalau anda telah menerima BPN 1.0 untuk kategori M40, tapi anda sekarang berada dalam kategori B40, anda tak boleh memohon untuk menukar kategori pendapatan anda bagi BPN 2.0. Menurut LHDN, pembayaran BPN 2.0 kepada anda akan dilakukan berdasarkan kategori pendapatan anda di bawah BPN 1.0.
Kalau anda telah berkahwin atau bercerai sejak menerima bayaran BPN 1.0 dan anda memenuhi syarat tertentu, anda boleh buat permohonan dengan LHDN untuk mengubah status perkahwinan anda dan menukar jumlah bayaran BPN 2.0 kepada yang sepatutnya.
Untuk maklumat lanjut tentang BPN 2.0, anda boleh layari laman web BPN atau hubungi talian khidmat pelanggan mereka di 03-8911 1000 (atau +603 8911 1100 jika anda membuat panggilan dari luar Malaysia) dari Isnin hingga Jumaat, 9 pagi-5 petang.