Apakah Penipuan Macau?
Ketahui Bagaimana Penipuan Macau Berlaku, Cara Mengelaknya dan Tindakan yang Perlu Diambil Jika Anda Telah Tertipu
Pernah tak anda terima panggilan telefon daripada seseorang yang mengatakan anda telah melanggar undang-undang? Adakah mereka meminta anda membuat apa-apa bayaran sebagai cara untuk menyelesaikan masalah? Atau mungkin anda kenal seseorang yang pernah ditipu oleh panggilan telefon sebegini dan kehilangan semua wang simpanan mereka?
Kalau anda atau seseorang yang anda kenal pernah menerima panggilan sebegini, anda mungkin antara ribuan rakyat Malaysia yang pernah menjadi sasaran penipuan Macau. Tahun ini sahaja, Polis Diraja Malaysia telah menyiasat lebih daripada 4,000 kes yang ada kaitan dengan penipuan Macau!
Bagaimana penipuan Macau dilakukan?
Penipuan Macau dipercayai berasal dari Macau, dari situlah ia mendapat namanya. Tetapi jangan salah anggap, kerana penipuan ini banyak berlaku juga di Malaysia.
Dalam penipuan Macau, penipu akan menelefon mangsa dan mendakwa mereka daripada sebuah organisasi tertentu seperti polis, kerajaan atau bank. Penipu akan memberitahu mangsa bahawa mangsa terlibat dalam sesuatu jenayah atau telah melanggar undang-undang, dan meminta mangsa agar membuat bayaran tertentu supaya tidak ditimpa lebih banyak masalah.
Dalam kebanyakan kes, mangsa penipuan tidak akan mendapat wang mereka kembali. Berjuta-juta ringgit dicuri dan lesap setiap tahun akibat penipuan Macau ini. Dalam sesetengah kes, mangsa kerugian sehingga RM2 juta.
Siapakah sasaran penipuan Macau?
Kebanyakan mangsa penipuan Macau ialah warga emas yang kurang pengetahuan berkaitan teknologi. Namun begitu, terdapat juga segelintir mangsa yang muda. Jadi, tanpa mengira umur, kita perlu sentiasa berwaspada terhadap penipuan sebegini.
Apakah jenis-jenis penipuan Macau yang wujud?
Terdapat pelbagai jenis penipuan Macau, dan empat jenis penipuan yang paling biasa berlaku adalah seperti berikut:
- Polis/pegawai kerajaan:
Dalam penipuan Macau yang lazim berlaku, pemanggil menyamar sebagai pegawai polis/pegawai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Pemanggil akan memberitahu mangsa bahawa mangsa disyaki terlibat dalam kegiatan jenayah atau telah menyalahi undang-undang percukaian. Untuk mengukuhkan dakwaan mereka, mereka akan memaklumkan bahawa nama, nombor myKad dan nombor akaun bank mangsa sudah dikaitkan dengan kesalahan ini.
Kemudian mereka akan meminta mangsa membuat bayaran dalam jangka masa yang singkat (kononnya bayaran pemprosesan) untuk mengelakkan mereka daripada diheret ke mahkamah.
- Pegawai bank:
Penipu berlakon sebagai pegawai bank dan mendakwa mangsa tidak membayar bil kad kredit mereka.
Penipu memberitahu mangsa supaya menghubungi penipu lain yang akan menyamar sebagai pegawai Bank Negara Malaysia dan akan membuatkan penipuan tersebut nampak realistik. Mangsa diberitahu supaya memindahkan wang kepada pemanggil, jika tidak mangsa akan disenarai hitam atau akaun bank mereka akan dibekukan.
- Cabutan bertuah:
Penipu memberitahu mangsa bahawa mereka telah memenangi cabutan bertuah. Mangsa akan diminta untuk membuat bayaran pemprosesan untuk menebus hadiah.
- Penculik palsu:
Penipu memberitahu mangsa bahawa ahli keluarga mangsa telah diculik dan mereka harus membayar wang tebusan. Telefon dihulurkan kepada seseorang yang sedang menjerit, yang sebenarnya hanya berpura-pura berlakon menjadi ahli keluarga yang diculik.
Mengapa orang terpedaya dengan penipuan Macau?
Penipu menggunakan sistem Suara melalui Protokol Internet (VoIP) supaya nombor telefon yang tertera kelihatan seolah-olah daripada organisasi yang mereka wakili.
Bagaimana anda boleh tahu jika anda sedang ditipu?
- Pegawai polis atau pegawai kerajaan menelefon anda untuk meminta bayaran.
Biasanya, pihak polis atau agensi kerajaan akan menghantar surat berdaftar ke alamat rumah anda. Kemudian, anda perlu menjalani proses tertentu yang akan melibatkan penyiasatan dan kehadiran anda ke mahkamah. Oleh itu, jika ada sesiapa yang menelefon anda dan mengaku sebagai anggota polis atau pegawai kerajaan, besar kemungkinan mereka itu penipu! - Anda diminta membuat pindahan wang kepada akaun bank yang tidak diketahui.
Organisasi rasmi seperti polis, agensi kerajaan dan bank tidak akan meminta orang ramai membuat pindahan wang kepada akaun bank yang tidak diketahui dan tidak berkaitan dengan organisasi mereka. - "Pegawai bank" menelefon anda dan meminta anda mengesahkan nombor akaun, bertanya soalan keselamatan anda, atau meminta anda menukarkan nombor PIN atau memindahkan wang.
Walaupun anda pernah berkomunikasi dengan bank anda tentang maklumat sedemikian sebelum ini, anda harus sedar bahawa itu lazimnya akan berlaku apabila anda yang menghubungi pihak bank, bukan sebaliknya. - Anda menerima e-mel daripada LHDN yang meminta nombor akaun bank anda..
LHDN boleh mendapatkan maklumat akaun bank anda melalui Borang Nyata Cukai Pendapatan pembayar cukai. Jadi, hanya penipu sahaja yang akan membuat panggilan kepada anda untuk meminta nombor akaun bank anda.
Apakah yang harus anda buat apabila mendapat panggilan daripada penipu?
- JANGAN buat pindahan wang ke akaun pihak ketiga atau individu.
- JANGAN kongsi maklumat peribadi anda melalui panggilan telefon. Ini termasuk nombor MyKad/akaun bank, kata laluan ATM/perbankan dalam talian, dan nombor TAC bank anda, kecuali anda betul-betul pasti anda sedang bercakap dengan siapa.
- Tamatkan panggilan dan hubungi organisasi yang disebut oleh pemanggil untuk mengesahkan cerita mereka. Jangan buat panggilan ke nombor telefon yang diberikan oleh pemanggil, kerana dikhuatiri nombor itu akan disambungkan kepada rakan mereka. Buat carian nombor telefon organisasi berkenaan dalam talian, dan hubungi nombor tersebut untuk membuat pemeriksaan.
- Sentiasa bertanya soalan sekiranya anda tidak memahami kehendak pemanggil dan periksa kesahihan maklumat yang diberikan oleh pemanggil.
- Semak sama ada surat-menyurat yang diterima daripada LHDN adalah betul:
- Anda boleh menghubungi Hasil Care Line di talian 03-8911 1000 atau nombor telefon cawangan LHDN yang tertera dalam surat.
- Semak kepada siapa anda diminta membuat bayaran tersebut. Bayaran sepatutnya hanya dbuat kepada Ketua Pengarah Hasil Dalam Negeri atau Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia.
Apakah yang boleh anda lakukan sekiranya telah ditipu?
- Buat laporan kepada Polis Diraja Malaysia (alamat: Ibu Pejabat, Polis Diraja Malaysia, Bukit Aman, 50560 Kuala Lumpur). Anda boleh juga menghubungi polis di:
- No. Tel.: 03-2266 2222
- E-mel: rmp@rmp.gov.my
- Laporkan penipuan kepada agensi penguatkuasaan yang berkaitan
- Sekiranya penipu mendakwa mereka mewakili LHDN, buat laporan kepada LHDN. Anda boleh menghubungi Hasil Care Line di talian 03- 8911 1000.
- Untuk melaporkan penipuan kewangan, hubungi Pusat Perhubungan Pelanggan Bank Negara BNMTelelink di talian 1-300-88-5465 (1-300-88-LINK). Anda juga boleh menghantar e-mel kepada Bank Negara Malaysia di bnmtelelink@bnm.gov.my
- Simpan semua rekod dan dokumen yang berkaitan dengan penipuan dan transaksi sebagai bahan bukti, termasuk tentang orang-orang yang berurusan dengan anda.
Malangnya, terdapat ramai penipu di luar sana yang cuba mencuri wang hasil penat lelah kita. Oleh itu, sentiasalah berwaspada dan jangan terlalu mudah percaya dengan panggilan yang anda terima daripada orang yang tidak dikenali.
Untuk mengetahui lebih lanjut tentang penipuan-penipuan dan bagaimana untuk menjauhinya, rujuk kiriman ini tentang jenis penipuan yang biasa berlaku sejak bermulanya pandemik COVID-19.