Mengenalpasti Penipuan Semasa Musim Covid-19
Nampaknya, program bantuan Covid-19 menyebabkan sindiket penipuan di luar sana bekerja lebih masa. Pihak berkuasa dan kebanyakan bank kini kerap mengeluarkan peringatan kepada orang ramai tentang kewujudan aktiviti penipuan oleh scammer, termasuk percubaan mencuri bantuan kewangan masuk ke dalam akaun mereka.
Terdapat macam-macam jenis bentuk penipuan di luar sana. Antara penipuan yang banyak berlaku sekarang adalah seperti berikut:
- Penipuan SMS Bantuan Prihatin Nasional (BPN)
LHDN telah mengeluarkan amaran tentang kiriman pesanan ringkas yang dihantar kepada orang ramai daripada nombor telefon peribadi yang memberitahu bahawa mereka layak memohon BPN dan seterusnya meminta butiran bank daripada mereka, kononnya untuk tujuan membuat pembayaran. LHDN, iaitu badan yang bertanggungjawab mengendalikan pembayaran BPN, telah memaklumkan bahawa mereka hanya menghantar pesanan ringkas daripada nombor 62000 atau 63833 dan mereka tak akan sekali-kali meminta butiran maklumat peribadi melalui kiriman pesanan ringkas.
- Penipuan KSWP i-Lestari
Anda kini dibenarkan membuat pengeluaran daripada Akaun 2 KWSP di bawah program i-Lestari. Tapi hati-hati! Laman web semakonline.com untuk membuat permohonan pengeluaran ialah satu laman web palsu. KWSP meminta ahli-ahlinya hanya merujuk kepada laman web rasmi mereka, https://www.kwsp.gov.my/, ataupun laman web khas mereka untuk program i-Lestari, iaitu https://ilestari.kwsp.gov.my/.
- Penipuan penjualan topeng muka dan pensanitasi tangan
Ramai scammer yang mengambil kesempatan atas kebimbangan orang ramai tentang Covid-19. Mereka berpura-pura menjual topeng muka dan pensanitasi tangan, tapi menghilangkan diri selepas mengambil wang anda tanpa menghantar barangan yang telah dibeli. Kami menasihatkan anda untuk tidak berurusan dengan penjual-penjual yang tidak dikenali seperti ini. Sebaliknya, belilah barangan tersebut di kedai-kedai fizikal ataupun kedai dalam talian yang diiktiraf dan dikenali ramai.
- Pemancing data peribadi
Sekarang kita memang menghabiskan lebih masa menghadap komputer apabila terpaksa bekerja dari rumah. Nampaknya ini menggalakkan kemunculan lebih banyak penipuan pemancing data, iaitu apabila ada individu yang menyamar menjadi wakil syarikat atau organisasi cuba untuk mendapatkan maklumat peribadi anda melalui panggilan telefon. Panggilan penipuan seperti ini biasanya panggilan automatik. Ingat, selalunya panggilan rasmi daripada bank ataupun pejabat kerajaan bukan panggilan automatik. Anda kena berwaspada terutamanya kalau diminta memberi maklumat kad kredit atau maklumat perbankan peribadi anda. Tamatkan panggilan dengan serta-merta dan hubungi bank anda untuk periksa tentang “panggilan rasmi” yang diterima.
- Menggunakan topik coronavirus untuk menyebarkan virus komputer
E-mel penipuan dihantar kononnya untuk memberi maklumat penting tentang Covid-19. Tajuk e-mel digunakan untuk mengumpan penerima supaya membuka e-mel tersebut dan seterusnya memuat turun fail berbahaya yang kelihatan kononnya seperti pautan yang berguna. Fail seperti ini selalunya boleh menyalin, memadamkan atau mengubah maklumat peribadi dalam komputer anda apabila ia dibuka atau dimuat turun.
Tip-tip untuk melindungi diri anda daripada menjadi mangsa penipuan
- Jangan percayakan orang yang kita tak kenal! Anda perlu berhati-hati apabila didekati oleh mana-mana individu atau 'syarikat’ yang menjual sesuatu yang anda tidak pesan. Lebih mencurigakan kalau mereka ada minta apa-apa wang pendahuluan.
- Jangan klik pautan dalam e-mel atau kiriman pesanan ringkas. Jangan hubungi apa-apa nombor telefon yang diberi dalam e-mel atau kiriman pesanan ringkas dan jangan klik apa-apa pautan yang diberi. Kalau anda tak pasti sama ada kiriman itu sahih, cari nombor telefon organisasi berkenaan daripada laman web rasmi mereka dan hubungi mereka untuk membuat pertanyaan.
- Periksa URL atau alamat e-mel. Tumpukan perhatian kepada alamat laman web atau alamat penuh e-mel yang diterima daripada penghantar. Walaupun “nama” penghantar mungkin tak mencurigakan, lebih susah untuk scammer bersembunyi di sebalik alamat e-mel. Contohnya, anda mungkin lihat Visa* tertera sebagai nama penghantar, tapi alamat e-melnya ialah Vip-Reward@aey5c.us, memang nampak macam tak boleh dipercayai langsung!
- Jangan mudah panik dan memgambil tindakan terburu-buru. Anda mungkin sengaja ditakut-takutkan supaya bertindak dengan cepat sebelum sesuatu tawaran tamat tempohnya. Atau mungkin anda diberitahu yang wang simpanan anda tidak selamat dan perlu dipindahkan segera ke dalam akaun yang lain. Scammer sengaja membuat anda berasa panik supaya anda mudah terpedaya dengan penipuan mereka. Jadi, anda perlu kekal tenang dan jangan tersilap langkah dalam mengambil tindakan.
- Kalau bunyinya macam bagus sangat, mesti ada yang tak kena. Kalau anda ditawarkan membeli barangan yang terlalu murah, diberi nasihat percuma atau dijanjikan akan mendapat wang tunai segera, kemungkinan besar itu satu penipuan. Hakikatnya, jarang sekali kita akan dapat sesuatu yang benar-benar percuma tanpa kita perlu memberikan sesuatu sebagai balasannya. Jadi jangan masuk dalam perangkap seperti ini!
Kalau anda rasa anda mungkin dah jadi mangsa penipuan dan perlukan bantuan, segera berhubung dengan bank anda atau organisasi yang berkenaan seperti LHDN atau KWSP, dan seterusnya buat laporan polis. Anda juga mungkin perlu membuat laporan dengan Bank Negara. Sentiasa amalkan sikap berhati-hati dan semoga kita semua kekal selamat!