Jika Anda Warga Emas, Awasi Penipuan Kewangan Ini
Awas Penipuan Kewangan Yang Menyasarkan Warga Emas!
Dengan lebih banyak urus niaga dalam talian yang dibuat semasa pandemik Covid-19 ini, kami lebih cenderung untuk menemui penipuan sekarang. Anda mungkin juga pernah mendengar banyak berita tentang warga emas, atau mengetahui ahli keluarga atau rakan yang lebih tua (atau anda sendiri yang senior!) yang telah ditipu.
Kajian mengatakan terdapat banyak sebab mengapa warga emas lebih mudah ditipu, daripada perubahan dalam otak orang dewasa yang lebih tua kepada secara umumnya lebih percaya atau ingin membuat wang tambahan untuk ditinggalkan untuk orang yang mereka sayangi, dan hanya tidak cukup mengetahui tentang penipuan.
Jadi, kami telah mengumpulkan beberapa penipuan yang biasa menyasarkan warga emas untuk membantu anda atau keluarga/rakan anda mengelak daripada ditipu:
- Tuduhan jenayah palsu
Bagaimana mereka mengait anda: Mangsa menerima panggilan kononnya daripada agensi kerajaan yang memberitahu mereka bahawa mereka mempunyai bil yang belum dijelaskan.- Penipu menghubungkan mangsa dengan pasangan mereka yang bertindak sebagai pegawai polis dari negeri lain yang mungkin memberitahu mangsa bahawa mereka dikehendaki kerana pengubahan wang haram.
- Mangsa diberitahu untuk memberikan butiran akaun bank mereka untuk pengauditan dan siasatan.
- Penipu juga meminta mangsa membuat pembayaran dalam beberapa akaun bank untuk "yuran guaman".
Kesudahannya: Penipu gagal mengemas kini mangsa tentang status "penyiasatan", mengambil wang mangsa, dan hilang.
- Meminta OTP anda
Bagaimana mereka mengait anda: Mangsa menerima panggilan daripada seseorang yang meminta OTP (kata laluan satu kali) yang telah dihantar ke nombor telefon mangsa secara tidak sengaja.
-
- Mangsa boleh memberikan OTP kepada penipu.
- OTP membolehkan penipu mengakses akaun mangsa dan memindahkan wang keluar.
Kesudahannya: Penipu mencuri semua wang mangsa dengan mengeluarkannya daripada akaun perbankan dalam talian mangsa.
- Penipuan pelaburan pertukaran asing
Bagaimana mereka mengait anda: Mangsa tertarik dengan iklan di platform media sosial seperti Facebook. Iklan tersebut menawarkan pelaburan lumayan melibatkan pertukaran asing dengan bimbingan percuma.
-
- Mangsa menghubungi penipu untuk mengambil bahagian dalam skim pelaburan.
- Untuk mendaftar untuk "skim pelaburan", mangsa diberitahu untuk menyerahkan dokumen peribadi seperti salinan IC, lesen memandu dan penyata bank mereka. Mangsa juga disuruh membayar yuran pendaftaran.
- Seorang lagi penipu kemudian berpura-pura membimbing mangsa menguruskan pelaburan mereka melalui aplikasi lain. Mangsa membayar penipu, kononnya untuk tujuan pelaburan.
- Mangsa mendapat tahu bahawa mereka ditipu apabila mereka tidak menerima pulangan yang lumayan dan apabila penipu berhenti menghubungi mereka.
Kesudahannya: Penipu melarikan wang mangsa tanpa membayar balik pelaburan awal mangsa atau sebarang pulangan.
- Penipuan pinjaman palsu
Bagaimana mereka mengait anda: Mangsa melihat iklan di media sosial untuk pinjaman, biasanya menjanjikan pemprosesan yang cepat atau tidak memerlukan dokumentasi yang banyak.
-
- Mangsa membuat keputusan untuk memohon pinjaman dan menjawab iklan tersebut.
- Penipu meminta mangsa menghantar dokumen peribadi mereka untuk memproses "pinjaman". Penipu itu menghubungi mangsa untuk memaklumkan bahawa permohonan mereka berjaya.
- To get the money, the victim is told to make payments for processing, insurance and agreement fees, which can reach hundreds of thousands of ringgit! In one case, a victim ended up raising the money for these fees by borrowing from friends and relatives and selling their car.
Kesudahannya: Penipu melarikan wang mangsa tanpa memberikan mereka pinjaman.
- Perangkap madu
Bagaimana mereka mengait anda: Mangsa, yang menggunakan aplikasi temu janji, menerima mesej daripada bakal rakan kongsi untuk melabur dalam sesuatu seperti emas.
-
- Mangsa menyatakan minat terhadap skim pelaburan bakal rakan kongsi mereka.
- Penipu menyebabkan mangsa memindahkan wang untuk pelaburan ke dalam beberapa akaun, sebagai balasan untuk keuntungan besar. Untuk menjadikannya kelihatan realistik, penipu mengeluarkan resit palsu untuk menunjukkan bahawa keuntungan telah dimasukkan ke dalam akaun bank mangsa.
Kesudahannya: Apabila mangsa cuba menarik diri daripada akaun mereka, mereka mendapati bahawa tiada wang yang didepositkan ke dalam akaun mereka. Penipu hilang bersama wang mangsa.
Apa yang anda perlu ingat:
Apa anda boleh buat:
- Jika ia kedengaran terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, ia mungkin benar. Pulangan melebihi 15% adalah sangat tidak mungkin.
- Sebelum membuat keputusan untuk melabur, semak maklumat daripada sumber yang telah ditetapkan seperti:
- Semak Mule (oleh Polis Diraja Malaysia),di mana anda boleh menyemak sama ada nombor akaun bank yang diberikan kepada anda dikaitkan dengan penipu
- Senarai Makluman Bank Negara Malaysia (BNM).
- Suruhanjaya Sekuriti (SC) dan Senarai Makluman Pelaburan SC
- Pautan berguna ‘Jadilah pelabur yang berwaspada’ Bursa Malaysia
- Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP)
- Buat semakan latar belakang syarikat yang terlibat dengan skim pelaburan dan lihat sama ada ia didaftarkan di laman web Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) Jika tidak, ia adalah penipuan.
- Jika penasihat pelaburan anda mendakwa telah mendepositkan keuntungan anda dalam akaun anda, sentiasa semak untuk melihat sama ada anda menerima wang tersebut. Cuba keluarkan wang anda. Jika anda tidak boleh, maka ia boleh menjadi satu penipuan.
- Simpan semua rekod transaksi dan komunikasi anda, supaya jika anda ditipu, anda akan mempunyai bukti untuk ditunjukkan kepada pihak berkuasa.
Jangan lakukan ini:
- Jangan sekali-kali memindahkan wang kepada individu atau mana-mana akaun yang sebenarnya bukan milik organisasi yang dikatakan penipu mereka berasal, seperti agensi kerajaan atau polisi.
- Polis atau pegawai kerajaan tidak akan menghubungi anda untuk meminta bayaran. Biasanya pihak polis atau agensi kerajaan akan menghantar surat berdaftar ke alamat anda. Jika seseorang yang mengaku daripada mereka menelefon anda meminta bayaran, mereka mungkin penipu.
- Polis dan agensi kerajaan tidak akan meminta anda memindahkan wang ke akaun bank yang tidak diketahui yang tidak dikaitkan dengan organisasi mereka. not associated with their organisation.
- Jangan libatkan penasihat pelaburan tanpa lesen. Memberi nasihat pelaburan tanpa lesen daripada SC adalah satu kesalahan, sama ada laporan penganalisis rasmi atau melalui platform media sosial.
- Jangan sekali-kali berkongsi OTP anda dengan sesiapa sahaja! When you make an online transaction, your bank will send an OTP to your phone for you to complete the transaction. Only use the OTP yourself and for your own transactions. Note that some scammers can still access your bank account online even without your OTP, but as long as you know you shouldn’t share your OTP, you can at least have one layer of safety if anyone ever asks you for it!
- JANGAN sesekali memberikan maklumat peribadi anda melalui telefon melainkan anda benar-benar pasti dengan siapa anda bercakap.
- Jika pemanggil memberi anda nombor telefon untuk dihubungi, jangan hubungi nombor yang mereka berikan kepada andaIa mungkin penipu yang menghubungkan anda dengan rakan sejenayah mereka. Tutup dan hubungi organisasi yang didakwa pemanggil untuk menyemak sama ada kisah mereka adalah benar. Cari nombor telefon organisasi dalam talian.
- Jangan percaya orang yang tidak dikenali pada apl dating untuk mengurus pelaburan bagi pihak anda.
Apakah yang boleh anda lakukan sekiranya telah ditipu?
- Hubungi bank anda untuk melaporkan penipuan. Simpan rekod komunikasi dan transaksi sebagai bukti.
- Anda boleh membuat laporan dengan Polis Diraja Malaysia (alamat: Ibu Pejabat, Polis Diraja Malaysia, Bukit Aman, 50560 Kuala Lumpur). Anda juga boleh menghubungi mereka di:
Tel: 03-2266 2222
E-mel: rmp@rmp.gov.my
- If you suspect you’ve been the target of an investment scam, you can email the Securities Commission at aduan@seccom.com.my or call 03-6204 8999/8777.
- Anda juga boleh menghubungi talian hotline Bank Negara, BNM Fraud Alert di 1-300-88-5465 atau hantarkan e-mel kepada mereka di bnmtelelink@bnm.gov.my.
Kami sebelum ini telah menulis tentang penipuan berkaitan Covid-19. Anda boleh membacanya di sini..
Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang membuat pelaburan, lihat panduan pelaburan kami, atau berminat untuk membuat pelaburan jangka panjang yang selamat, pertimbangkan untuk mencarum lebih banyak kepada KWSP.
Jika anda ingin melabur dalam saham tetapi tidak tahu di mana hendak bermula, pertimbangkan untuk melabur dalam ETF..
Rujukan:
Jotham Lim, Cover Story: Consumers more vulnerable to scams during pandemic. The Edge Markets (Nov 2020).
Social Work Today. Brain Changes Make Some Older Adults More Vulnerable to Scams
Olivia DaDalt, Why Older Adults Are So Susceptible To Financial Fraud. Forbes (Dec 2016).
Jingjin Shao et al. Why are older adults victims of fraud? Current knowledge and prospects regarding older adults’ vulnerability to fraud. Journal of Elder Abuse & Abuse (June 2019)
Selangor Journal. Online investment scam: Retiree suffers RM109,000 in losses (Dec 2020).
Sarban Singh, Retiree loses over RM340,000 in loan scam. The Star (Oct 2020)
The Star. Clerk loses close to RM700,000 to scammers (Dec 2020).
The Malaysian Insight. Retiree loses RM1 million to scam via OkCupid match (Nov 2020).
Manjit Kaur. Retiree loses RM22,700 in an hour in phone scam. The Star (Jun 2020).